|
Przegląd bram garażowych firmy AlutechJeden z ważniejszych europejskich producentów w branży budowlanych wyrobów otworowych – firma „Alutech”, posiada w swoim asortymencie produkcji różnorakie rozwiązania bram garażowych. Bramy tego rodzaju służą do zamykania wjazdu do garażu, gdzie parkuje się samochody, a w przypadku ich usytuowania w domach jednorodzinnych, także przechowywane są rowery, kosiarki, elektronarzędzia itp. W związku z tym oczekiwania użytkowników są bardzo różnorodne, co wymaga szerokiego wolumenu tych wyrobów. WYMAGANIA ZWIĄZANE Z BRAMAMI GARAŻOWYMI Bramą nazywamy urządzenie służące do zamykania otworu przeznaczonego do ruchu pojazdów i pieszych. Głównym jej zadaniem jest stworzenie bezpiecznego dostępu do pojazdów wraz z kierującymi nimi osobami. Specyficznym rodzajem tych wyrobów są bramy garażowe, dzielone na bramy do garaży indywidualnych oraz do garaży zbiorczych. Przy wyborze bramy i ich parametrów techniczno-użytkowych brać należy pod uwagę miejsce jej zainstalowania oraz ściśle określić wymagania eksploatacyjne. Szczególnie powinny być określone takie czynniki jak: bezpieczeństwo użytkowania, łatwość obsługi, częstotliwość pracy, sposób usytuowania w budynku itp. Podkreślić należy, iż w odniesieniu do garaży zbiorczych, stosować można tylko bramy garażowe specjalnie do nich przeznaczone, czyli cechujące się zdolnością do wykonywania od kilkudziesięciu do kilkuset cykli otwarć i zamknięć dziennie. Jest to zależne od ilości miejsc parkingowych, i tak do garażu z 50 miejscami parkingowymi należy zainstalować bramę o konstrukcji i napędzie pozwalającymi na minimalnie 100 otwarć i zamknięć dziennie, czyli około 36500 cykli rocznie. Dla porównania przytoczyć można, że typowe bramy do garaży indywidualnych są przewidziane do prawidłowego użytkowania tylko na 10000 cykli (około 7 lat przy 4 otwarciach i zamknięciach dziennie). Bramy garażowe powinny spełniać wymagania wynikające z przepisów techniczno-budowlanych oraz norm. W obligatoryjnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późniejszymi zmianami) znajduje się rozdział dotyczący garaży do samochodów osobowych. Stwierdza się w nim , iż garaż do przechowywania i bieżącej niezawodowej obsługi samochodów osobowych, stanowiący samodzielny obiekt budowlany lub część innego obiektu, powinien mieć m.in.:
Podstawowym dokumentem normalizacyjnym z zakresu bram jest norma PN-EN 13241-1:2005 Bramy – Norma wyrobu – Część 1: Wyroby bez właściwości dotyczących odporności ogniowej lub dymoszczelności. W normie określono wymagania związane z bezpieczeństwem oraz eksploatacją, dotyczące bram przewidzianych do instalowania w obszarach znajdujących się w zasięgu ludzi. Bramy można uruchamiać ręczne lub przy pomocy napędu mechanicznego oraz mogą mieć wbudowane w skrzydło drzwi przejściowe. Norma zawiera postanowienie ogólne, iż bramy powinny być tak zaprojektowane, skonstruowane i wykonane , aby zapewniały zadawalające i bezpieczne ich działanie w zamierzonej lokalizacji i oczekiwanych warunkach eksploatacji oraz umożliwiały właściwą konserwację, naprawy i demontaż. W zakresie wytrzymałości w prezentowanym dokumencie określono, że siła uderzenia i naprężenia wynikające z normalnej eksploatacji, nie powinny spowodować żadnych uszkodzeń ani pogorszyć mechanicznych właściwości bram. W odniesieniu do trwałości mechanicznej wymagane jest, aby trakcie deklarowanej przez producenta liczby cykli, zapewnione były prawidłowe osiągi mechaniczne, warunkowane przestrzeganiem przeprowadzania niezbędnych zabiegów konserwacyjnych. Ponadto napęd elektryczny i urządzenia sterujące oraz ich elementy składowe powinny być tak zaprojektowane i skonstruowane, aby po ich zainstalowaniu, w czasie normalnego użytkowania, a także przy dającym się przewidzieć niewłaściwym użytkowaniu, zagrożenie elektryczne było wyeliminowane lub aby istniała ochrona przed tym zagrożeniem. Dodać jeszcze należy, iż oprócz przedstawionej powyżej normy istnieje jeszcze kilkadziesiąt norm europejskich obejmujących całokształt problematyki bram. Najistotniejsze z nich dotyczą wymagań i metod badań związanych z aspektami mechanicznymi, instalowania i użytkowania oraz odnoszącymi się do bezpieczeństwa użytkowania bram z napędem, a także określającymi poszczególne parametry jak np. odporność na obciążenia wiatrem i przenikanie wody czy przenikalność powietrza. ZALETY BRAM GARAŻOWYCH „ALUTECH” Firma „ALUTECH” posiada w swoim asortymencie budowlanych wyrobów otworowych m.in. bramy segmentowe do garaży indywidualnych charakteryzujące się wieloma zaletami, z których do najistotniejszych należą poniżej przedstawione. Efektywna izolacja cieplna. Bramy wyjątkowo dobrze zachowują ciepło w pomieszczeniu, zapewniając komfortową temperaturę oraz oszczędność w kosztach ogrzewania w okresie zimowym. Współczynnik przenikalności cieplnej bram garażowych kształtuje się w granicach od 1,06 [W/(m²∙K)] do 1,35 [W/(m²∙K)]. Wytrzymałość i niezawodna ochrona. Skrzydła bram są wykonane z paneli warstwowych o odpowiedniej grubość, które są pokryte blachą o grubości 0,4 mm lub 0,5 mm oraz wypełnione poliuretanem o wysokiej gęstości 46-47 kg/m³. Powoduje to, że niektóre typy bram są odporne na napór wiatru osiągającego prędkości 120 km/godz. Długotrwałe użytkowanie. Panele warstwowe skrzydeł bram charakteryzują się zamkniętym konturem arkuszy blach stalowych, połączonych ze sobą na „zamek”. Taka konfiguracja wyklucza możliwość rozwarstwienia się nawet przy mocno nagrzanym słońcu, a także w przypadku gwałtownego opuszczenia bramy, skutkującego uderzeniem. Ponadto w miejscach zamocowania zawiasów i wsporników rolek znajdują się cztery warstwy metalu, co zdecydowanie wzmacnia wytrzymałość połączenia. Odporność na korozję. Pokrycie antykorozyjne bram cechuje się wysoką odpornością, co potwierdza próba na oddziaływanie „obojętnej mgły solnej” w czasie 750 godz. Jak podaje producent, odpowiada to 15 latom użytkowania w strefach przybrzeżnych i na zanieczyszczonych terenach przemysłowych. Właściwości te są możliwe dzięki zastosowaniu pokrycia składającego się z:
Jednocześnie powłoka ta jest odporna na uszkodzenia mechaniczne, intensywne zmiany temperatury i wilgotności oraz na oddziaływanie detergentów. Niezawodne uszczelnienie. Bramy są wyposażone na całym obwodzie skrzydła w podwójne uszczelki wykonane z kauczuku syntetycznego EPDM, dobrze znoszącego spadki temperatury. Ponadto właściwe doszczelnienie zapewnia innowacyjna konstrukcja wsporników rolek, umożliwiająca stosowny docisk skrzydła do ościeżnicy. Gwarancja bezpieczeństwa. Konstrukcja bram w pełni zabezpiecza przed:
Maksymalna żywotność sprężyn. Żywotność sprężyn bram jest gwarantowana na 25000 cykli otwierania i zamykania (tj. podnoszenia i opuszczania), co odpowiada okresowi 17 lat użytkowania przy cyklu otwarcia i zamknięcia po 4 razy dziennie. Dodać należy, iż bramy takie są przewidziane do stosowania w garażach indywidualnych Szeroki asortyment wymiarowy. Producent oferuje szeroki asortyment wymiarowy prezentowanych wyrobów - co 5 mm w odniesieniu zarówno do wysokości jak i szerokości, a więc w praktyce jest to produkcja indywidualna, ale w standardowej cenie. Duży wybór typów i kolorów paneli, z których wykonuje się segmenty skrzydeł, pozwala na optymalne dobranie bramy, odpowiedniej do każdego rodzaju budynku. KONSTRUKCJA BRAM CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA Przedstawiana firma „ALUTECH” produkuje coraz częściej stosowane w garażach indywidualnych bramy segmentowe otwierające się poziomo, co pozwala na pełne wykorzystanie miejsca na parkowanie nie tylko w garażu, ale i na podjeździe. Jest to możliwe dzięki konstrukcji skrzydła w formie płaszcza utworzonego ze specjalnych segmentów, które w trakcie otwierania przesuwają się po prowadnicach w górę, aż po sufit lub strop garażu. Odsłonięte jest więc całe światło otworu wjazdowego do garażu. Jedną z największych zalet tego rodzaju bram są nieduże wymagania w odniesieniu do niezbędnej wolnej przestrzeni w obrębie i wewnątrz garażu. Podstawowym elementem bramy segmentowej, w znacznej mierze decydującym o parametrach techniczno-użytkowych tego wyrobu, są segmenty tworzące płaszcz skrzydła. Same segmenty wytwarza się z panelu warstwowego, którego rdzeń wykonany jest z pianki poliuretanowej, natomiast okładziny z ocynkowanej i lakierowanej blachy stalowej. Przekrój panelu warstwowego pokazano na fot. 1. Segmenty są połączone ze sobą za pomocą zawiasów przykręconych wkrętami samogwintującymi w miejscach, gdzie znajdują się cztery warstwy metalu, zwiększając tym wytrzymałość zamocowania. Sposób połączenia przedstawia fot. 2. Do produkcji segmentów bram stosowane jest pięć rodzajów paneli warstwowych, różniących się przetłoczeniami na powierzchni stalowej okładziny, co zaprezentowano na fot. 3. Ponadto każda okładzina może mieć strukturę powierzchni określaną jako „smoth” (gładka) lub „woodgrain” (przypominająca skórkę pomarańczy). Przykładowe bramy z różnego rodzaju przetłoczeniami obrazują fot. 4 do fot. 6.
Jak już w publikacji stwierdzono, bramy są objęte szeregiem norm. Producent prezentowanych wyrobów deklaruje, że spełniają one również wymagania następujących dokumentów normalizacyjnych:
W skład asortymentu bram segmentowych do garaży indywidualnych wchodzą dwa podstawowe typy – Classic oraz Trend, których bardziej szczegółową konstrukcję przedstawiono poniżej. BRAMY CLASSIC Bramy garażowe typu Classic charakteryzują się segmentami wykonanymi z paneli warstwowych o grubości 45 mm, co jest rękojmią odpowiednio dobrej izolacyjności cieplnej – około 1,0 [W/m²∙K)]. Uchwyty rolkowe oraz zawiasy środkowe łączące poszczególne segmenty są wykonane ze stali nierdzewnej w gatunku AISI 430 (1.4301 wg normy europejskiej), gwarantując w ten sposób wysokie właściwości antykorozyjne bramy. Przykładowe usytuowanie tych elementów pokazano na fot. 8. W związku z powyższym zaleca się ich stosowanie także w warunkach, gdzie występuje zwiększona wilgotność. Konstrukcja bramy przewiduje możliwość regulowania płaszcza skrzydła przy pomocy sprężyn naciągowych lub skrętnych. Sprężyny skrętne są wyposażone w sprzęgło zapadkowe, blokujące opadnięcie płaszcza skrzydła w przypadku ich awarii. Podkreślić należy, że układ zabezpieczenia przed pęknięciem sprężyn jest przewidziany w standardowym wyposażeniu, co zapewnia bezpieczne użytkowanie. Ponadto w bramach typu Classic jest przewidziany ukryty montaż podpór narożnych i listewki kryjącej, w postaci ich usytuowania za otworem. Powoduje to, iż nie mają bezpośredniego kontaktu z atmosferą zewnętrzną, a dodatkowo nie przepuszczają chłodu do wnętrza garażu. Rozwiązanie to przedstawiono na fot. 9. Poprzez zastosowanie właściwego uszczelnienia, bramy typu Classic osiągają nawet 4 klasę przepuszczalności powietrza według wymagań normy PN-EN 12426:2002 Bramy – Przepuszczalność powietrza – Klasyfikacja. Asortyment wymiarowy prezentowanych bram jest bardzo szeroki, a maksymalny osiąga wymiar – 6000 mm x 3000 mm. BRAMY TREND Bramy garażowe typu Trend są wyposażone w segmenty wykonane z paneli warstwowych o grubości 40 mm, w związku z czym są zalecane do stosowania na obszarach z zimnych, ale z umiarkowanym klimatem. Poszczególne elementy tego typu bram, jak zawiasy środkowe i wsporniki rolkowe, wykonuje się ze stali ocynkowanej. Bramy stanowią więc bardzo praktyczny, ale zarazem bezpieczny wyrób, oferowany w przystępnej cenie. Dzięki dostarczanym opcjonalnie listwom maskującym, bramy typu Trend można instalować także w otworach o większych wymiarach. Te elementy konstrukcji bramy są wykonywane ze stali ocynkowanej na gorąco i istniej możliwość ich dodatkowego zabezpieczenia powłoką lakierniczą, również w kolorze bramy. Pozostała charakterystyka (poza nieco niższym współczynnikiem przenikalności cieplnej – nie więcej niż 1,35 [W/(m²∙K)],) łącznie z maksymalnym wymiarem, jest zbieżna z bramami typu Classic. BRAMY Z NAPĘDEM MECHANICZNYM
inż. Zbigniew Czajka OKNO 4/2018
Literatura Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. Normy: PN-EN 13241-1:2005, PN-EN 12604: 2002, PN-EN 12453:2002, PN-EN 12424:2002, PN-EN 12425:2002, PN-EN 12426:2002 Materiały informacyjne firm: ALUTECH, Marantec |
Najnowsze publikacje
Reklama
|
Wydawnictwo bud media ![]() |
Copyright 1994-2019 Oknoserwis.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. |