Sterowanie i napędy automatyczne drzwi
Sterowanie i napędy automatyczne drzwi

Drzwi zewnętrzne instalowane w wejściach do budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej oraz drzwi wewnętrzne znajdujące się w pomieszczeniach tych obiektów, mogą być otwierane i zamykane ręcznie lub w sposób automatyczny -  przy pomocy napędów wraz ze sterowaniem. Wpływa to na bezpieczeństwo ich działania oraz ułatwia codzienne użytkowanie.

PODSTAWOWE ZASADY DOBORU DRZWI Z NAPĘDEM I STEROWANIEM

Drzwi wyposażone w automatyczny napęd wraz ze stosownym sterowaniem jego działania gwarantują wygodę oraz zwiększają bezpieczeństwo użytkowania. Zależne to jest jednak od właściwego doboru napędu do rodzaju drzwi oraz urządzeń sterujących.  Wybór jest uwarunkowany także specyfiką zastosowania, gdyż występują drzwi z kontrolą dostępu, z napędem o małej energii, dla domów i mieszkań bez barier architektonicznych itp.

Przy projektowaniu drzwi z napędem oraz ich zastosowaniu w konkretnym obiekcie lub pomieszczeniu, bardzo ważnym zagadnieniem jest ustalenie cech przewidywanego użytkownika, a także dokładnych wymagań eksploatacyjnych. Drzwi powinny być tak usytuowane w otworach ściennych budynku, aby spełniały co najmniej następujące warunki:

  • umożliwiały ich bezpieczne instalowanie, użytkowanie, sprawdzanie oraz konserwację,
  • pozwalały na uniknięcie niebezpieczeństwa zgniecenia, ścięcia lub wciągnięcia podczas ruchu otwierającego i zamykającego lub były przed nim chronione,
  • nie stanowiły żadnego niedopuszczalnego zagrożenia lub niebezpieczeństwa dla użytkownika drzwi oraz jakichkolwiek osób i nie powodowały niepotrzebnego uszkodzenia przedmiotów.

Bardziej szczegółowe wymagania związane z drzwiami z napędem są zawarte w stosownych normach, przedstawionych w dalszej części niniejszej publikacji.

Dobór i zastosowanie odpowiedniego sterowania napędem jest również bardzo ważnym problemem, wymagającym uwzględnienia wielu parametrów. Napęd sterowany radiowo powinien mieć właściwą częstotliwość, niesprawiającą użytkownikowi kłopotów, jakim jest np. podobieństwo do stosowanych w CB-Radiach, co może być przyczyną niekontrolowanego otwierania się drzwi. Ponadto powinien charakteryzować się maksymalnym zabezpieczeniem wysyłanego sygnału przed możliwością skopiowania przez niepowołane osoby.

Przy występowaniu drzwi z różnymi funkcjami, a także współpracujących z nimi bramami garażowymi, należy rozważać możliwość zastosowania sterowania ich napędami przy pomocy smartfonów lub tabletów z odpowiednimi systemami, jak np. Android.

WYMAGANIA DOTYCZĄCE NAPĘDÓW I STEROWANIA

Podstawową normą określającą wymagania dotyczące drzwi zewnętrznych jest wprowadzona do Katalogu Polskich Norm europejska norma wyrobu PN-EN 14351-1:2006+A1:2010 Okna i drzwi – Norma wyrobu, właściwości eksploatacyjne – Część 1: Okna i drzwi zewnętrzne bez właściwości dotyczących odporności ogniowej i/lub dymoszczelności. Z kolei drzwi wewnętrzne są przedmiotem normy europejskiej (jeszcze projektu) EN 14351-2 Okna i drzwi – Norma wyrobu, właściwości eksploatacyjne – Część 2: Drzwi wewnętrzne bez właściwości dotyczących odporności ogniowej i/lub dymoszczelności (planowana data publikacji w Polsce – 30.06.2017 r.).  W obu tych dokumentach nie występują jednak żadne wymagania dotyczące napędów oraz sterowania tymi napędami.

Dokumentem normalizacyjnym, w którym zawarte są wymagania dotyczące bezpośrednio drzwi z napędem jest norma PN-EN 16361:2013 Drzwi z napędem – Norma wyrobu, właściwości eksploatacyjne – Drzwi inne niż rozwierane, przeznaczone do zainstalowania z napędem, bez właściwości dotyczących odporności ogniowej i dymoszczelności. Oprócz wymagań, w normie przedstawiono metody badań/oceny/obliczeń odnoszące się do drzwi zewnętrznych oraz wewnętrznych uruchamianych napędem,  poza drzwiami rozwieranymi i przeciwpożarowymi, a także dymoszczelnymi. Powyższa norma obejmuje więc drzwi przesuwne, obrotowe, zrównoważone (drzwi z punktem obrotu umożliwiającym przesuwanie się w bok z równoczesnym obrotem) oraz składane, ze skrzydłem/skrzydłami poruszającym się poziomo, które mogą być uruchamiane napędami: elektromechanicznym, elektrohydraulicznym lub pneumatycznym.

W normie PN-EN 16361:2013 sformułowano wymagania określające właściwości eksploatacyjne oraz wymagania specjalne. Do wymagań eksploatacyjnych zaliczono m.in.:

  • odporność na obciążenie wiatrem i uderzenie,
  • wodoszczelność i przepuszczalność powietrza,
  • zdolność do zwolnienia,
  • trwałość i bezpieczeństwo użytkowania,
  • kompatybilność elektromagnetyczną.

Z kolei wymagania specjalne odniesiono do:

  • drzwi szklanych, nieobramowanych,
  • drzwi na drogach ewakuacyjnych i w wyjściach awaryjnych,
  • sił operacyjnych związanych z funkcją „break out” (wyłamywania),
  • odporności na włamanie.

W zakresie problematyki sterowania, w normie zawarto wymaganie, iż napęd i jednostki sterujące oraz ich elementy składowe powinny być tak zaprojektowane i skonstruowane, aby – gdy są zainstalowane – można było uniknąć zagrożeń elektrycznych występujących w normalnym użytkowaniu i dającym się przewidzieć nieprawidłowym użytkowaniu albo były zabezpieczone przed tymi zagrożeniami.

Drugim dokumentem normalizacyjnym odnoszącym się bezpośrednio do tematyki drzwi z napędem jest norma PN-EN 16005:2013 Drzwi z napędem – Bezpieczeństwo użytkowania – Wymagania i badania. Norma precyzuje wymagania projektowe oraz metody badań następujących typów drzwi wewnętrznych i zewnętrznych z napędem: przesuwnych, rozwieranych oraz obrotowych łącznie z przesuwno/rozwieranymi (zrównoważonymi) i składanymi, ze skrzydłem/skrzydłami  poruszającym się poziomo. W jej zapisach uwzględniono bezpieczeństwo użytkowania drzwi z napędem elektromechanicznym, elektrohydraulicznym i pneumatycznym, przeznaczonych do normalnego dostępu, jak również przeznaczonych do stosowania na drogach ewakuacyjnych oraz jako drzwi przeciwpożarowe i/lub dymoszczelne.

W postanowieniach normy dotyczących napędu znajduje się wymaganie, iż powinien on być tak skonstruowany, aby poruszał  i zatrzymywał skrzydło/skrzydła w bezpieczny sposób w zamierzonych warunkach użytkowania oraz dających się przewidzieć warunkach niewłaściwego użytkowania. Ponadto napęd powinien zapewniać przyłączenie wszystkich odpowiednich urządzeń do uruchamiania i zatrzymania oraz urządzeń zabezpieczających.

Zagadnienia sterowania napędami odnoszą się głównie do  pobudzenia/aktywacji, czyli uruchomienia napędu drzwi przy pomocy tzw. aktywatorów. Norma PN-EN 16005:2013 wyróżnia następujące rodzaje aktywacji:

 1. Pobudzenie automatyczne. Jest to rozwiązanie, w którym aktywację osiąga się poprzez osoby zbliżające się do drzwi normalnym krokiem spacerowym. Odległość od drzwi do położenia, w którym jest inicjowana aktywacja, w celu otwarcia drzwi na czas, zależy od szerokości drzwi i prędkości ich otwierania. Ten rodzaj aktywacji dzieli się na:

  • pobudzenie z użyciem maty kontaktowej,
  • pobudzenie z użyciem czujnika wykrywającego ruch lub obecność, jak np. radar, detektor wizyjny, czujnik podczerwieni,

 2. Pobudzenie ręczne. Ten rodzaj aktywacji umożliwia użytkownikowi otwarcie drzwi z napędem poprzez rozmyślne uruchomienie ręcznego urządzenia pobudzającego, w tym także przez lekkie popchnięcie skrzydła. Zwykle takie drzwi są również przeznaczone do automatycznego zamykania po upływie z góry określonego czasu. Ręczne urządzenie pobudzające powinno być umieszczone w zasięgu użytkownika, w miejscu skąd wyraźnie widać drzwi, celem wyeliminowania możliwości uderzenia lub zatrzymania przez drzwi w trakcie ich otwierania.

 3. Pobudzenie zdalne. Aktywacja drzwi jest wtedy możliwa za pomocą wydania zdalnego polecenia, które może być zainicjowane w pewnej odległości od drzwi z napędem. Zdalne polecenie można także wydać poprzez system alarmu pożarowego, scentralizowaną stację sterującą w następstwie awarii głównego zasilania, jak również przez przenośne nadajniki, zwane popularnie pilotami.

PRZYKŁADOWE NAPĘDY DRZWI

NAPĘDY DRZWI PRZESUWNYCH

W budynkach użyteczności publicznej (dworce, biurowce, obiekty handlowe itp.) oraz zamieszkania zbiorowego (hotele, pensjonaty itp.) najczęściej stosuje się automatyczne drzwi przesuwne z napędem elektromechanicznym. Przykładowe dwuskrzydłowe drzwi przesuwne z takim napędem obrazuje fot. 1.

Fot. 1. Przykładowe drzwi przesuwne z napędem firmy Besam

 

Jednym z funkcjonujących na polskim rynku wyrobów budowlanych producentów napędów do takich drzwi jest firma Dorma. Asortyment ich wyrobów zawiera m.in. napędy do drzwi przesuwnych typu ES 200. Jest to napęd o konstrukcji modułowej, co umożliwia łatwe dopasowanie do indywidualnych warunków pracy. Silnik napędu zapewnia niemal bezszmerową pracę, zaś mikroprocesor automatycznie steruje prędkością otwierania i zamykania drzwi. Ponadto zawiera układ oszczędnościowy energii oraz różne funkcje programowania, co w sumie pozwala na szybki i łatwy montaż, regulację , a także eksploatację. Może być również wyposażony w różne blokady elektromechaniczne, moduły z funkcjami specjalnymi oraz elektroniczne zabezpieczenie domykających listew krawędziowych.

Fot. 2. Napęd typu Dorma ES 200 do drzwi przesuwnych

 

Napęd typu ES 200, przedstawiony na fot. 2, jest przystosowany do drzwi jedno- i dwuskrzydłowych o szerokości w świetle przejścia od 700 mm do 3000 mm i masie skrzydła: 1 x 200 kg lub 2 x 160 kg. Dane techniczne napędu są następujące:

  • maksymalna siła otwierania i zamykania  – 150 N,
  • szybkość otwierania (zakres regulacji)  – 0,1 do 0,75 m/s,
  • szybkość zamykania (zakres regulacji)  – 0,1 do 0,50 m/s,
  • czas w pozycji otwartej  - do 180 s,
  • pobór mocy  - 250 W.

Innym producentem napędów do drzwi przesuwnych jest firma Esco, oferująca kilka wersji napędów typu EscoMatic EVO. Wyroby te charakteryzują się kółkami wózków wykonanymi z tworzywa sztucznego, toczącymi się po aluminowej szynie jezdnej, z wkładką tworzywową.  Są wyposażone w silnik elektryczny wraz z bateriami akumulatorów z kontrolerem ładowania oraz w różne rozwiązania czujek i aktywatorów takich jak: czujniki radarowe, czujniki podczerwieni, radarobariery, wyłączniki bezdotykowe itp. Dzięki zastosowaniu nowego manipulatora cyfrowego można uzyskać graficzną informację o statusie pracy napędu, dokonać diagnostyki sygnałów wejściowych oraz analizy ewentualnych błędów czy też wyregulować parametry pracy. Z kolei moduł sterujący uwzględnia wszystkie obwody prądowe, w tym zasilacz, zarządzanie czujkami bezpieczeństwa, sterowanie silnikiem z enkoderem i akumulatorami awaryjnego otwarcia/zamknięcia oraz spełnia wymagania zawarte w prezentowanej już normie PN-EN 16005:2013. Przykładowy prezentowany napęd pokazano na fot. 3.

Fot. 3. Napęd typu escomatic EVO do drzwi przesuwnych

 

Napędy typu EscoMatic EVO są przystosowane do drzwi jedno- i dwuskrzydłowych o szerokości w świetle przejścia od 700 mm do 3000 mm oraz masie skrzydła 1 x 150 kg i 1 x 200 kg, albo 2 x 90 kg i 2 x 150 kg. Dostępne są także wersje do drzwi dwu- i czteroskrzydłowych teleskopowych o szerokości w świetle przejścia od 1000 mm d0 4000 mm oraz masie skrzydła 2 x 100 kg i 2 x 150 kg, lub 4 x 50 kg i 4 x 75 kg. Producent podaje następujące dane techniczne tych napędów:

  • maksymalna prędkość otwierania  - 0,7 m/s,
  • maksymalna prędkość zamykania  - 0,6 m/s,
  • zakres temperatur pracy  - od -15 °C do +50 °C,
  • czas utrzymania pełnego otwarcia  - ≤ 20 s,
  • maksymalna moc  - 100 W lub 150 W.

 

NAPĘDY DRZWI ROZWIERANYCH

W wymienionych przy napędach do drzwi przesuwnych obiektach oraz w budynkach i pomieszczeniach mieszkalnych stosuje się także drzwi  rozwierane z automatycznym napędem. Przykładowe jednoskrzydłowe drzwi rozwierane z napędem przedstawiono na fot. 4.

Fot. 4. Przykładowe drzwi rozwierane z napędem firmy Record

 

Prezentowana już w niniejszej publikacji firma Dorma oferuje także napędy do drzwi rozwieranych,  wśród nich typu ED 250. Jest to napęd przeznaczony do drzwi jedno- i dwuskrzydłowych zewnętrznych i wewnętrznych, o szerokości nie przekraczającej 1600 mm i maksymalnej masie 250 kg.  Może być instalowany w pozycji pchającej ze zwykłym ramieniem albo w pozycji ciągnącej z szyną ślizgową. Charakteryzuje się możliwością dostosowania do różnych konfiguracji drzwi, a wbudowane funkcje pozwalają na bardzo szerokie zastosowanie. W skład napędu wchodzi silnik wraz z przekładnią wielostopniową, regulator siły zamykania, układy sterowania, podłączenie zasilania, interfejs użytkownika z sygnalizacją informacyjną, dwustronne wyjście osi itp. Dodać należy, iż napęd może być dostarczany w wersji eksploatacyjnej „Low Energy” (o małej energii) lub „Full Energy” (o nieograniczonej energii).

Napęd do drzwi rozwieranych typu ED 250, pokazany na fot. 5, charakteryzują następujące dane techniczne:

  • maksymalny pobór mocy  - 240 W,
  • maksymalna prędkość otwierania i zamykania  - 60°/s,
  • maksymalny kąt otwarcia drzwi  - 110°,
  • czas utrzymywania w pozycji otwartej  - 30 s, opcjonalnie 180 s.

Fot. 5. Napęd typu Dorma ED 250 do drzwi rozwieranych

 

Kolejnym producentem automatycznych napędów do drzwi, w tym także rozwieranych jest firma Geze. W swoim asortymencie wyrobów posiada nowoczesne rozwiązanie napędów typu Powertum. Zapewnia on komfort w użytkowaniu drzwi, poprzez wysoką funkcjonalność i różnorodność w dostosowaniu do poszczególnych rozwiązań systemowych. W napędzie zastosowano trójstopniową przekładnię o wysokim momencie obrotowym oraz zoptymalizowaną szynę rolkową, umożliwiającą spokojną pracę i bezpieczne prowadzenie rolki. Ponadto wyposażony jest w funkcję „Smart swing”, która łączy w sobie akumulator siły oraz technologię sterująco-kontrolną. Pozwala to na bezwysiłkowe otwieranie nawet dużych i ciężkich drzwi ze sprężyną zamykającą oraz redukcję zużycia energii (zarówno w trybie otwartym jak i podczas eksploatacji).

Fot. 6. Napęd typu Powertum do drzwi rozwieranych

 

Napęd do drzwi rozwieranych jedno- i dwuskrzydłowych typu Powertum cechują następujące podstawowe parametry techniczne: maksymalna masa skrzydła  - 600 kg, szerokość skrzydła  - od 800 mm do 1600 mm. Przykładowy napęd prezentowanego typu przedstawiono na fot. 6.

PROBLEMATYKA STEROWANIA NAPĘDAMI

DRZWI PRZESUWNE

Korzystanie z drzwi wyposażonych w napęd, w tym również przesuwnych, jest możliwe po ich pobudzeniu, polegającym na uruchomieniu przy pomocy tzw. aktywatorów. Do takich urządzeń zaliczamy czujniki radarowe oraz podczerwieni, czujniki kombinowane zwane radarobarierami, wyłączniki bezdotykowe, maty kontaktowe, detektory wizyjne itp. W skład zestawu sterującego napędem drzwi wchodzi zazwyczaj także moduł sterowania oraz sterownik z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, z którego w sposób graficzny można uzyskać informacje o statusie pracy napędu. Umożliwia to dokonanie diagnostyki sygnałów wejściowych oraz przeprowadzenie analizy ewentualnych błędów, jak również pozwala na regulację parametrów napędu. Ponadto wyświetlacz może zasygnalizować konieczność przeprowadzenia przeglądu konserwacyjnego, jeżeli upłynął określony czas pracy lub wykonano przewidzianą ilość cykli.

W odniesieniu do drzwi przesuwnych z napędem realizowane jest z zasady pobudzenie automatyczne, w którym aktywacja powodowana jest przez użytkownika zbliżającego się do drzwi normalnym krokiem spacerowym. Przykładowy radarowy czujnik ruchu łukowych drzwi przesuwnych z napędem pokazano na fot. 7.

Fot. 7. Przykładowy radarowy czujnik ruchu firmy Geze

 

Prezentowany w niniejszej publikacji napęd drzwi przesuwnych typu ES 200 (fot. 2) wyposażony jest w stosowne urządzenia pozwalające na bezpieczne ich sterowanie. Napęd zapewnia samoczynne rozsunięcie skrzydła/skrzydeł w przypadku zaniku napięcia oraz umożliwia ich ręczne przesunięcie. Otwiera także drzwi w razie wystąpienia awarii układu zasilania, zewnętrznych sygnałów sterowania, jak również awarii głównych podzespołów.

Napęd typu ES 200 charakteryzuje się nowoczesnym rozwiązaniem systemu sterowania, pozwalającym na szybkie, bez konieczności wymiany poszczególnych komponentów, dokonywanie zmian   według indywidualnych wymagań użytkownika. Realizowane to jest poprzez zainstalowany podstawowy moduł sterowania (BM) i opcjonalne moduły funkcyjne (FM). Samouczący się sterownik mikroprocesorowy gwarantuje niezawodne działanie i zapewnia dynamiczne oraz płynne, a także bardzo bezpieczne ruchy skrzydła drzwi.

Przy pomocy przełącznika programowego możliwe jest wykonywanie następujących funkcji:

  • wyłączenie i włączenie,
  • działanie automatyczne,
  • otwarcie – stałe, częściowe i nocne,
  • wyjście.

Uruchomienie lub regulacja poszczególnych parametrów następuje za pomocą wyświetlacza zintegrowanego z przyciskami zlokalizowanymi na panelu sterującym albo podręcznego sterownika.

Przedstawiany już w artykule napęd typu EscoMatic EVO cechuje się m.in. tym, iż jego układy sterowania umożliwiają automatyczne lub ręczne (w przypadku nie zadziałania napędu) przesuwanie skrzydeł drzwiowych. Ponowne otwieranie następuje przy zmniejszonej szybkości ruchu skrzydeł.

Napędy są wyposażone w mechaniczny lub cyfrowy przełącznik programów, które umożliwiają wybór jednego z następujących trybów pracy:

  • praca automatyczna – drzwi otwierają się i zamykają automatycznie dla osób wchodzących i wychodzących, w momencie wykrycia przez czujnik,
  • tylko wyjście – drzwi otwierają się tylko dla osób wychodzących, w momencie wykrycia przez czujnik wewnętrzny,
  • otwarcie – stałe, pełne otwarcie drzwi,
  • zamknięcie nocne – drzwi są zamknięte i mogą być otwarte za pomocą przycisku awaryjnego, zdalnego sterowania lub innego systemu aktywującego,
  • praca automatyczna w systemie zimowym – drzwi otwierają się i zamykają automatycznie dla osób przechodzących w momencie wykrycia ruchu przez czujnik do ustalonej szerokości,
  • praca w trybie ręcznym – napęd jest wyłączony, możliwe jest otwarcie drzwi poprzez ręczne ich rozsunięcie,

przy czym  przełącznik cyfrowy pozwala dodatkowo na tryb:

  • tylko wejście – drzwi otwierają się tylko dla osób wchodzących, w momencie wykrycia przez czujnik zewnętrzny.

Przykładowe przełączniki programowe do sterowania napędami EscoMatic pokazano na fot. 8.

 

Fot. 8. Przełączniki programowe dla napędów EscoMatic        

 

 

DRZWI ROZWIERANE

Drzwi rozwierane stosowane w biurach i urzędach, jak również  w pomieszczeniach,  gdzie przebywają osoby starsze i niepełnosprawne, są często wyposażone w napędy mechaniczne. Ułatwiają one wejście do obiektu lub przejście pomiędzy pomieszczeniami poprzez otwarcie drzwi w sposób automatyczny – po pobudzeniu przez czujnik ruchu, albo przycisk, a także ręcznie – w wyniku lekkiego popchnięcia skrzydła drzwi. Sytuację taką obrazuje fot. 9.

Producent napędów firma Dorma oferuje również swoje wyroby stosowane w drzwiach rozwieranych, w tym m.in. napęd typu ED 250 ( fot. 5), które można instalować w pozycji pchającej lub ciągnącej. Napędy do drzwi dwuskrzydłowych są wyposażone w zintegrowany regulator kolejności zamykania skrzydeł. Cechą charakterystyczną w zakresie sterowania tymi napędami jest fakt ich wyposażenia w tzw. gniazdo kart DORMA, pozwalające na łatwe rozszerzenie zakresu funkcjonalności układów napędowych.

Napęd typu ED 250 ma do wyboru dwa podstawowe tryby pracy:

  • tryb samozamykacza – w którym napęd jest zoptymalizowany pod kątem ręcznego pobudzania otwarcia drzwi wraz z funkcją wspomagania „Power Assist”. Gdy drzwi zostaną na kilka stopni otwarte, zaczyna działać wspomniane powyżej wspomaganie, a  jego siła jest automatycznie dostosowywana do ustawionej wielkości, uwzględniającej potrzeby osób niepełnosprawnych i starszych,
  • tryb automatyczny – przeznaczony głównie do przechodzenia po pobudzeniu przez radarowy czujnik ruchu lub stosowny przycisk. Może być także stosowany  w drzwiach zewnętrznych narażonych na zmienne obciążenie wiatrem, gdyż nadzoruje faktyczną prędkość ruchu i interweniuje wyrównawczo w przypadku odstępstwa od ustawionej prędkości.

Jak już powyżej wspomniano, napęd ma oprócz układów sterujących gniazdo kart rozszerzających zakres funkcjonowania. Po umieszczeniu odpowiedniej karty w wymienionym gnieździe, następuje automatyczne przekopiowanie elementów oprogramowania, przy czym można je stosować pojedynczo lub w połączeniu. Dana funkcja jest dostępna tak długo, jak karta pozostaje w układzie sterowania. Przykładowo można wymienić następujące karty:

 - ochrony przeciwpożarowej, która steruje drzwiami zgodnie z wymaganiami obowiązującymi w tym  

   zakresie,

 - „professional”, obejmującej funkcje, które w dotychczasowych rozwiązaniach były realizowane

   przy pomocy elementów zewnętrznych np. utrzymywanie w pozycji otwartej w czasie do 180 s,

 - toaleta dla niepełnosprawnych,  w  której   zapisano  specjalne  funkcje , niezbędne  do  takiego

   zastosowania oraz bezpośrednio łączące konieczne elementy wyposażenia dodatkowego.

Do napędów drzwi rozwieranych typu ED 250 można także podłączyć poprzez specjalny interfejs dwukierunkowy system radiowy DORMA BRC. W jego skład wchodzi przedstawiony na fot. 10 czterokanałowy przenośny nadajnik (pilot) z diodą sygnalizacyjną zwrotną o zasięgu 100 m, który po krótkotrwałym naciśnięciu przycisku wyzwala impuls otwarcia drzwi. Producent oferuje także zasilane bateryjnie nadajniki ścienne, które można łatwo przykleić lub przykręcić do ściany. Są to urządzenia bezprzewodowe, umożliwiające szybką instalację bez dodatkowych kabli.

Fot. 9. Drzwi rozwierane z automatycznym napędem typu PortaMatic firmy Hörmann    

                          

Przedstawione na fot. 9 drzwi rozwierane są wyposażone w napęd firmy Hörmann typu PortaMatic. Zgodnie z sytuacją ilustrowaną na fotografii, napęd ten wyraźnie poprawia komfort życia osób niepełnosprawnych, umożliwiając im przemieszczanie się z jednego pomieszczenia do drugiego bez pomocy innych.

Fot. 10. Przenośny nadajnik radiowy DORMA BRC

 

Technologia zastosowana w napędzie umożliwia automatyczne otwieranie i zamykanie drzwi za pomocą nadajnika lub wewnętrznego sterownika radiowego z systemem zdalnego sterowania „BiSecur”. System ten skutecznie zabezpiecza przesyłany sygnał przed skopiowaniem oraz wykazuje dużą odporność na zakłócenia i stabilny zasięg działania.  Dwukierunkowy nadajnik HS 5 BS przedstawiony na fot. 11 oraz wewnętrzny sterownik FIT 5 BS przedstawiony na fot. 12 wyposażone są dodatkowo w funkcję odczytu położenia drzwi. To oznacza, iż w celu sprawdzenia stanu drzwi (czy są otwarte albo zamknięte), nie ma konieczności chodzenia po całym domu, lecz wystarczy nacisnąć tylko jeden przycisk. Drzwi wyposażone w napęd PortaMatic otwierać także można bezdotykowo, poprzez pobudzenie czujnikiem zbliżeniowym.

Fot. 11. Nadajnik HS 5 BS

Fot. 12. Wewnętrzny sterownik FIT 5 BS

 

Dodać jeszcze należy, że prezentowany napęd można ustawić w taki sposób, aby otwierał drzwi częściowo lub w pełnym zakresie oraz zatrzymywał skrzydło drzwiowe w danym położeniu przez ustalony okres czasu, np. celem przewietrzenia pomieszczenia. Ponadto napęd może też pełnić rolę samozamykacza.

 

 inż. Zbigniew Czajka

kwartalnik OKNO nr 4/2016

 

 

Literatura                                                                                                                         

Normy: PN-EN 14351-1:2006+A1:2010, PN-EN 14351-1,

PN-EN 16361:2013, PN-EN 16005:2013

Materiały informacyjne firm: Dorma, Esco, Geze, Hörmann