Tania brama garażowa może drogo kosztować
Tania brama garażowa może drogo kosztować

Czy zakup tańszej bramy garażowej może oznaczać dla kupującego wyższe koszty? Niestety, tak. Atrakcyjna cena może wskazywać na niską jakość, a ta może przełożyć się nie tylko na częste awarie, ale nawet doprowadzić do wypadku.

Jeśli nie jesteśmy profesjonalistami, oszacowanie ostatecznej ceny bramy garażowej wraz z montażem może okazać się trudne. Samo porównanie cenników różnych producentów nie wystarczy. Producenci doskonale wiedzą, że klient najczęściej rozpoczyna wybór konkretnego rozwiązania, kierując się ceną. Dlatego w taki sposób przygotowują swoje oferty, aby ceny były jak najniższe.

Prowadzi to do sytuacji, w której podana w cenniku wartość nie zawiera elementów niezbędnych do zamontowania bramy, bo za nie należy zapłacić dodatkowo, posiłkując się oddzielnym cennikiem akcesoriów. Ostatecznie, po przygotowaniu dokładnej wyceny uwzględniającej oczekiwania klienta, może się okazać, że brama, która początkowo wydawała się droższa, będzie kosztowała mniej, ponieważ niezbędne akcesoria zostały już uwzględnione w cenie wyjściowej.

Jak wybrać bramę garażową?

Po czym jednak poznać, czy brama jest produktem wysokiej czy niskiej jakości?

Dobrej jakości brama segmentowa powinna zawsze mieć dolny i górny profil aluminiowy, do profilu górnego mocowane są bowiem elementy ciągnące do automatu – mówi Paweł Aninowski, właściciel marki VERDOOR. – To bezpieczne rozwiązanie, na wiele lat użytkowania, w przeciwieństwie do sytuacji, w której ramię automatu przykręcane jest wprost do cienkiej blachy panelu bramy.

Nie bez znaczenia są także zawiasy środkowe. Dość często spotykane są konstrukcje pozbawione tych elementów, a tymczasem mają one znaczący wpływ na trwałość bramy. W przypadku szerszych bram, należy porównać ile rzędów zawiasów stosują poszczególni producenci.

- Kolejnym ważnym elementem jest grubość blach, z jakich wykonano prowadnice. Minimalne grubości prowadnic powinny wynosić 1,5 mm, a w przypadku bardzo dużych bram wskazane są nawet prowadnice o grubości 2 mm – podpowiada Paweł Aninowski.

Na jakość bramy wpływać będzie również ilość cykli (czyli żywotność) sprężyny skrętnej.

- Im lepszej jakości sprężyny, tym dłuższa bezawaryjna praca całego układu jezdnego bramy. Warto zamawiać bramy ze sprężynami o jak najwyższej ilości cykli, gdyż w ostatecznym rozrachunku będzie to rozwiązanie tańsze niż ich wymiana za kilka lat – podpowiada Paweł Aninowski.

W bramach niższej jakości spotkamy cieńsze profile, nie znajdziemy natomiast wzmocnień w panelach, ani profili aluminiowych. Takie braki nie tylko istotnie obniżają cenę bramy, ale przede wszystkim wpływają na jej gorszą jakość.

Najważniejsze – bezpieczeństwo

Ponieważ jakość podzespołów będzie dla klienta trudna do ocenienia, powinien on zwrócić uwagę przynajmniej na certyfikaty. Warto przy tym zauważyć, czy dostawca bramy legitymuję się dokumentem CE na całą bramę czy tylko na jej części. Niby niewielka różnica, a jednak świadczy o podejściu do jakości, ponieważ bramy garażowe badane są pod względem odporności na obciążenia wiatrem, przepuszczalności powietrza, wodoszczelność itp. Im wyższa klasa uzyskana w wyniku testów, tym lepsze parametry. Najwyższe parametry charakteryzują oczywiście bramy o solidnej konstrukcji.

- Klienci zapominają, że brama to duże i ciężkie urządzenie mechaniczne, które przemieszcza się nad naszymi głowami i samochodem. Warto mieć pewność, że nic nie spadnie i nie wyrządzi nam szkody – podkreśla Paweł Aninowski.

Tańsza, a jednak droższa

Dodatkowe elementy konstrukcyjne (kątowniki perforowane, śruby mocujące do ścian) nie zawsze znajdują się w kompletnej bramie, a więc ich zakup może wymagać dodatkowych wydatków. Czasem jednak są już wliczone w cenę. Np. w przypadku bram VERDOOR, cena obejmuje wszystkie elementy niezbędne do zamontowania bramy, w tym nawet dodatkowy profil do mocowania uszczelek na wypadek, gdyby okazało się, że nadproże w garażu jest pokryte styropianem i nie można w tym miejscu zamontować standardowej uszczelki.

Nie bez znaczenia są także koszty ukryte! Np. jeżeli garaż jest ogrzewany, a brama okaże się nieszczelna, podniesie to wysokość rachunków za energię. Najbardziej odczuwalnym obciążeniem w przypadku bramy słabej jakości będą jednak koszty serwisowe.

W przypadku niektórych tanich bram wiele elementów w ogóle może nie podlegać wymianie, a naprawa panelu może narazić kupującego na koszt stanowiący połowę ceny nowej bramy. Dobrej klasy producent powinien zapewniać serwis części przez wiele lat, tak aby klient nie musiał obawiać się ewentualnej naprawy.

- Z doświadczenia naszych ekip wynika, że po pewnym czasie tania brama ulega samoistnemu rozregulowaniu, a jej właściwości użytkowe istotnie się pogorszają – opowiada Paweł Aninowski. – Klient wzywa wówczas serwisantów i ponosi koszty regulacji lub naprawy. Takich bram w pewnym momencie nikt nie chce już serwisować, ponieważ doraźne naprawy są zazwyczaj nieskuteczne a wymiana części równoważna cenie nowej bramie. I tak efektem końcowym jest najczęściej zakup nowej bramy wyższej klasy. Tymczasem nasze bramy służą klientom bezawaryjnie nawet 20 lat.

Dodajmy, że jeśli producent jest pewny oferowanej jakości, często proponuje gwarancję dłuższą niż dwa lata – okres dwuletni pokrywa się jedynie z ustawowo zapewnionym okresem rękojmi.

Wniosek z tego prosty. Wybierając bramę, dobrze jest spróbować ocenić stosunek ceny do jej jakości, a nie tylko cenę wyjściową. Najlepiej zrobić to z pomocą doświadczonych specjalistów, a w przypadku samodzielnego wyboru, wziąć pod uwagę wszystkie uwzględnione powyżej elementy. 

 

źródło: VERDOOR.